Friday, August 20, 2010

Daging Haram

Kalau sebelum ini aku post entri aku mengenai ada unsur-unsur babi yang tertera pada kotak burger king. Kali ini adalah cara memproses daging burger dari binatang yang halal kita makan telah pun menjadi "HARAM"...

Ada juga orang yang mempertikaikan tentang post aku yang bertajuk Berhati-hatilah orang islam yang mengatakan aku buat fitnah kata lagi .gambar tu dari sampah mana.. dan bukan dari negara Malaysia.. Kenapa tak selidik dan benda ini belum sahih di Jabatan Agama Islam benda ni halal ke haram..? apakah semua ini..???  aku sekadar memberi info malah aku tunjuk bergambar lagi tu, tak kiralah gambar tu datangnya dari mana samada dalam negara kita atau pun di luar negara sekali pun. Yang hairannya kenapa kita mesti nak makan juga keluaran dari luar negara ni..? dah tak de makanan tempatan yang boleh di cekek ker..??

Jika orang islam malaysia ke luar negara, then ternampak restoran "BURGER KING" mesti dalam kepala otak ingat semuanya halal, sebab kat malaysia ni halal... dan masa itu boleh ker kita rujuk kat Jabatan Agama Islam malaysia yang burger king kat  luar negara halal ke haram..?? boleh ke kita nak siasat daging tu betul2 halal..? memang la kita tak sahih burger king kat malaysia ni adalah haram, dan aku pun tak kata benda ni haram atau halal, aku cuma nak korang fikirlah sendiri bila dah tengok gambar tu. Kalau hati korang rasa tanpa was-was nak makan, korang makan lah. bukan guna duit aku pun..

Apa yang baik aku sebarkan, jika salah sama-samalah betulkan bukan mengkritik macam orang tak cukup zat je.. dan kalau rasa diri tu terlebih pandai dan arif tentang bab halal haram ni.. korang siasat lah sendiri.. dan masa tu sama-samalah kongsi kebenaran adakah daging burger tu halal ke haram... jangan menghukum orang lain dengan kata-kata menjatuhkan orang lain. Sama-samalah bertanggungjawab demi masa depan Islam tu nanti..

Dah puas dah membebel ni, dan terluah sikit perasaan tak puas hati.. pasni korang sendiri fikir la yang mana baik buruknya.. aku sekadar berkongsi info dan aku sampaikan dengan cara ini. samada nak percaya atau tidak terpulang korang la...

Berbalik pada tajuk entri kali ini, adalah mengenai memproses daging burger, aku tak tahu proses ni kat mana.. tapi nyata bukan kat Malaysia.. (aku tak tahu la kalau ada proses macam ni kat Malaysia.. yang cerdik pandai tu pergilah siasat ye..)
Dan aku juga tak pasti daging-daging tu juga akan buat sosej atau burger... adakah "burger king" atau "burger McD"..?? so berhati-hatilah dengan barangan import ni.. memanglah binatang dalam video ni halal bagi kita nak makan tapi tanpa sembelih, dengan hidup-hidup terus humban dalam mesin, terus jadi haram untuk kita makan.. kesian tengok binatang tu mengelupur kesakitan sebab binatang tu masih hidup... so..fikir-fikirkanlah ye... aku cuma sampaikan je...


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails